Inchirierea este o optiune foarte recurenta astazi. Cu un contract semnat si cheile in mana, poti intra in noua ta casa si te poti bucura de ea fara sa te gandesti la alte costuri. Atunci cand alegeti intre cumparare sau inchiriere, este important sa luam in considerare pretul de vanzare, metri patrati, taxele, asigurarea, costurile, locul… Nu este deloc usor! Sunt multe lucruri de luat in considerare si de cantarit.

Pe langa toate intrebarile pe care trebuie sa ni le punem, trebuie sa ne gandim si la salariul nostru . Din acest motiv, multi oameni ajung sa opteze pentru inchiriere, o alternativa mai simpla si mai accesibila, care ne ofera ceea ce cautam si, poate, poate chiar sa ne coste mai mult.

Contractul de inchiriere

Cand vine momentul sa semnam, trebuie sa fim foarte atenti si sa citim bine contractul pentru a nu cadea in clauze abuzive. Stii deja fraza mitica: „trebuie sa citesti literele mici”. In mod normal, toate datele trebuie sa apara in document, in caz contrar, Legea impune clauzele care nu sunt indicate in acesta.

Relatia proprietar-chirias

Este mai bine ca relatia cu proprietarul nostru sa fie buna pentru ca nu va trebui doar sa vorbim si sa cadem de acord cu el asupra tuturor, deoarece mai tarziu va trebui sa mentinem comunicarea pe tot parcursul sederii noastre pentru a rezolva orice indoiala, problema sau intrebare. Este o persoana care va fi mereu acolo si la care va trebui sa mergem de mai multe ori.

Ce cheltuieli trebuie suportate de fiecare parte a contactului ?  

Fiind inchiriate, sunt cheltuieli care sunt suportate de noi, dar sunt altele care sunt suportate de proprietar. Ca sa nu fim inselati, este esential sa cunoastem bine contractul pe care l-am semnat anterior si sa tinem mereu cont de intelegerile cu proprietarul.

Chiriasul: lucrurile care se uzeaza si pagubele cauzate de chirias sau vizitele acestuia sunt responsabilitatea acestuia, adica atunci cand se sparge un pahar, cureaua oarba, schimbarea becurilor… La fel, sunt mici avarii care pot accesati contul dvs., cum ar fi cand exista un filtru infundat. Si in ceea ce priveste cheltuielile de zi cu zi, cine este responsabil pentru plata cu apa, electricitate, gaz, telefon si alte costuri ale contoarelor individuale. Astfel, in principiu, ramane la latitudinea dvs. sa platiti taxa de gunoi.

Taxa de transfer de proprietate (ITP) si acte juridice documentate (AJD) este o taxa prezenta in inchirierea unei locuinte si chiriasul este cel care trebuie sa o plateasca. In cazul unei inchirieri in scop turistic, chiriasul trebuie sa fie responsabil pentru Taxa pe sejururi in unitati turistice.

Proprietarul: se ocupa de acoperirea costurilor de inregistrare pentru bunurile de baza si de suportarea costurilor avariilor majore (peste 150 €), precum cele ale masinii de spalat, cazanului… Asa ca trebuie sa anuntam proprietarul ca cat mai curand posibil pentru a ne rezolva problema.

Este afectata si de reparatii sau daune grave cauzate de uzura sau trecerea timpului, cu exceptia cazului in care acestea sunt din vina chiriasului, precum probleme cu instalatia electrica sau conservarea peretilor. Si trebuie sa platiti IBI-ul, comunitatea si asigurarea si intretinerea casei.

Desi pare clar, nu este intotdeauna atat de usor sa diferentiezi si sa stii cine este responsabil pentru acoperirea anumitor cheltuieli. Acesta poate fi cazul ratei gunoiului, o plangere de zgomot, o inundatie… Totul trebuie clarificat corect in prealabil si in circumstante neasteptate, analizati ce s-a intamplat si aflati cine a provocat-o. In plus, uneori contractul nu indica cine ar trebui sa plateasca pentru lucruri in anumite situatii. In aceste cazuri, va trebui sa negociem cu proprietarul, dar nu uitati ca nu este bine sa tragem mereu de franghie.