Tradatorul se concentreaza pe figura lui Tomasso Buscetta, un mafiot pocait, desi ar nega ambele adjective, el este critic in istoria Cosa Nostra, mafia siciliana. Lui Buscetta, punctul central al Tradatorului, nu-i placea cuvantul mafie, „o inventie a presei” sau eticheta de pocainta. Buscetta se simtea ca un soldat al vechii Cosa Nostra, cea a „oamenilor de onoare” , cea care oferea protectie sicilienilor impotriva abuzurilor sau neajunsurilor statului italian. Cel care a traficat cu tutun, si niciodata cu droguri. Buscetta este legatura care esueaza, care se rupe intre vechea mafie si noua, flamand de bani si putere, traficanti de cocaina si heroina, criminali fara scrupule.
Povestea spusa de Bellochio incepe in casa lui Stefano Bontade, un clasic al mafiei siciliene. Familiile Cosa Nostra celebreaza o petrecere in care sefii clanurilor se pun de acord cu privire la distributia zonelor lor de influenta si a afacerilor lor. Eroina alearga prin Sicilia si lasa venituri necunoscute pana acum sefilor mafiei. Niciodata nu fusesera atat de bogati pana acum. Sefii clanului erau deseori ingropati cu ceea ce purtau si nu lasau ca mostenire mai mult decat un teren cu patru portocali. In anii 1980 si 1990, Palermo era orasul cu cele mai multe dealeri Ferrari din lume. Banii curgeau in manunchiuri si erau cheltuiti cu bucurie si mandrie.
Buscetta este o figura fascinanta, care cuprinde intr-un singur personaj complexitatea criminalului si a eroului, capabil sa provoace prin marturisiri, primul macro-proces care a demontat conducerea mafiei siciliene.
La acea petrecere, Buscetta este un soldat care tocmai a sosit din Brazilia, unde locuieste cu a treia sotie. Are copii in Sicilia, unul dintre ei dependent de heroina. Nu-i place atmosfera din Palermo si se intoarce curand la Rio de Janeiro, unde locuieste cu noua sa familie. Fugand din inchisoarea din Torino, a fost in scurt timp arestat si extradat in Italia. Acolo il asteapta judecatorul Falcone , cu care se angajeaza intr-un dialog profund in care va dezvalui cheile culturii mafiote. Buscetta marturiseste ca este membru al unei Cosa Nostra cu principii si valori . Una dintre ele: nu vei ucide un om care este insotit de fiul sau. Ar putea trece decenii inainte ca sentinta mafiei sa fie executata.
Bellochio alege unele dintre pasajele din cartea pe care Falcone a scris-o cu confesiunile lui Buscetta . Dar ii evita pe altii, poate ca sa nu-i impiedice povestea. Unul dintre acele momente care nu este inclusa in film este atunci cand Buscetta , la inceputul interogatoriului sau, il avertizeaza: „Sa stiti, domnule judecator, ca astazi, la inceputul acestui interogatoriu, deschideti un cont la Cosa. Nostra, care nu va fi inchisa.” pana in ziua mortii sale» ( Cose di Cosa Nostra . Giovanni Falcone)
In film, o poveste seaca si intunecata, profilul lui Buscetta se potriveste cu realitatea: un barbat elegant, care este interesat de viata buna, cu atat mai putin de putere, un sicilian care incalca regula omerta pentru ca spune ca nu se recunoaste in noul Cosa Nostra, formata din criminali fara scrupule care au ucis familia lui Buscetta din singurul motiv de a castiga puterea totala pe insula. Toto Riina este noua vedeta a Cosa Nostra. Supranumit „u curtu” (cel scurt), il intereseaza doar puterea.
Tradatorul este un film grozav. A fost prezentat la Festivalul de la Cannes in 2018 si acum il putem vedea pe platforma Filmin. Si face parte din recenzia lui Bellochio despre cronica italiana a secolului al XX-lea , plina de evenimente criminale si coluziune intre bandele criminale si puterea politica care ii protejeaza de Roma. Buscetta este, in acest context, o figura fascinanta, care inglobeaza intr-un singur personaj complexitatea criminalului si a eroului, capabil sa provoace prin confesiunile sale, primul macro-proces care a demontat conducerea mafiei siciliene.